Za posledních patnáct let přibylo v České republice obézních dětí, je jich nyní až čtyřikrát více! Důvodů je několik, především se uvádí reklama na vysoce kalorické pokrmy a jejich lehká dostupnost.
Ústav zdravotnických informací a statistiky uvádí, že v roce 1996 u nás bylo z každé tisícovky dětí, která byla registrována u praktického lékaře pro děti a dorost, pět obézních. Letos jich je již dvacet z tisíce, tedy čtyřikrát tolik. Tuto situaci vnímají jako kritickou nejen lékaři, ale i někteří učitelé.
Jendím z příkladů boje učitelů proti obezitě žáků je ZŠ bratří Čapků v Úpici – Lánech, na jejichž chodbách nejsou umístěny automaty na sladké limonády a čokoládové tyčinky, ve školním bufetu se neprodávají chipsy a podobné vysokokalorické pochutiny. Školu každoročně navštěvují lektoři projektu Obezita není náhoda a vedou s dětmi besedy na téma proč a jak vzniká obezita a jak se jí mohou bránit.
Děti jsou velmi citlivé, a proto reagují na informace, které jim jsou podávány, čehož využívá například reklama, ale i lektoři a lektorky z projektu Obezita není náhoda, který se stává populárním. Jeden z jeho průzkumů ukázal, že dětí mají povědomí o obsahu tzv. hodných tuků v kvalitních margarínech. Tuto informaci musely zjistit při sledování televizních reklam na rostlinné tuky. Na druhou stranu měly i mezery, když se domnívaly, že tučné mořské ryby obsahují tzv. zlé, jelikož ke konzumaci těchto ryb reklama nevyzývá.
Jak ukázal průzkum, děti udrží ve svých hlavách velké penzum informací, proto je důležitá osvěta. Je nutné, abychom děti seznamovali s informacemi ohledně obezity, například právě pomocí besedy.
Průzkum také upozornil na to, že před besedou znalo 45% dětí pravidlo, že člověk by měl jíst ovoce a zeleninu denně, po besedě na tuto otázku odpovědělo správně 75% dotázaných. Také na konci besedy si myslelo o 15% více dětí, že člověk by měl každý den sportovat, o 10% více bylo těch, kteří upřednostnily kvalitní margaríny jako součást svačiny. Jedna z nejdůležitějších otázek – Jak často by měl člověk jíst? – se setkala s největším úspěchem a po besedě se nejvíce zvýšil počet správných odpovědí.
Projektu Obezita není náhoda, který si školy mohou objednat zdarma, se zůčastnilo na dvacet tisíc dětí v České republice. Šestileté zkušenosti tohoto projektu ukázaly, že podmínkou úspěšnosti besed je jejich zábavnost a interaktivní charakter.
DJ