Osteoporóza – tichý zloděj kostí

Zloděj nemusí být vždy vidět – osteoporóza přichází nenápadně. Místo světových bank však vykrádá kostní hmotu.

Osteoporóza je dobře známá metabolická kostní choroba, která se projevuje řídnutím kostní tkáně. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu, povědomí o osteoporóze má 9 z 10 žen starších 45 let. Ty jsou nemocí také nejvíce ohroženy. Přestože se osteoporózou cítí být ohroženy téměř 2/3 žen z cílové skupiny a každá druhá má zvýšené obavy ze zlomeniny v důsledku osteoporózy, vyšetření absolvovala během posledních pěti let jen čtvrtina z nich (26%). 

Tichý zloděj

Osteoporóza často přichází zcela tiše a bez jasných příznaků. Zejména v počáteční fázi onemocnění jsou příznaky nespecifické a nevěnuje se jim dostatečná pozornost. Jde o onemocnění, při kterém dochází k úbytku kostní hmoty, a díky tomu se kosti stávají křehčí a náchylnější ke zlomeninám. Jde o problém, o kterém mnoho lidí ví, ale připustit si, že by se mohl týkat i nás, je těžké.

Místo a způsob krádeže

Střet s tímto onemocněním nejčastěji potkává ženy, u kterých pozvolna nastupuje menopauza. Příčin osteoporózy je mnoho, a ne vždy jsou jasně definovatelné. Riziko stoupá s rostoucím věkem, ale také s nevhodným životným stylem, jakým může být kouření, špatné stravování a nadměrný příjem alkoholu. Pokud v jídelníčku chybí vitamín D, vápník a další minerály, můžete se vystavit vyššímu riziku vzniku osteoporózy. Častým problémem je také sedavý způsob života nebo nedostatek pohybu.

V České republice trpí tímto onemocněním 16,4 % obyvatel nad 55 let, přičemž častěji postihuje ženy. Nemoc se většinou poměrně dlouho vůbec neprojevuje, a proto se jí také někdy říká „tichá nemoc“. Diagnóza je tak často stanovena až při náhodném RTG vyšetření, nebo po náhlé zlomenině. Správná diagnostika je přitom poměrně jednoduchá. „Denzitometrické vyšetření je bezbolestné a trvá zhruba 10 minut. Je velmi přesné, v současné době dokážeme díky měření odhalit i zcela nepatrný úbytek kostní hmoty,“ říká MUDr. Barbora Hanychová z Diagnostického centra Olšanská na Praze 3.

Projevy onemocnění

Onemocnění je v prvotní fázi opravdu nenápadné. Postupně však dochází k nepříjemným bolestem zad. Ve snaze ulevit si od bolesti se postižený jedinec začíná hrbit a tím se může postupně zmenšit až o 20 cm.

Díky úbytku vápníku a dalších minerálů se snižuje pohyblivost těla, zejména hrudního koše a celé páteře. V důsledku toho je člověku nepříjemné delší stání nebo chůze. I přesto se příznaky nemusí projevovat zcela viditelně a mnohdy se na osteoporózu přijde až po absolvování rentgenu při nečekané zlomenině.

Vápník je pro kosti velmi důležitý. Pokud dochází k jeho ztrátě, kosti jsou výrazně křehčí a lámavější. Postižený jedinec se tak velmi často vystavuje návštěvám lékaře, u kterého řeší zlomená předloktí nebo zlomeniny obratlů. Takové zlomeniny jsou nejen velmi bolestivé, ale zvláště ve vyšším věku se dlouze a špatně hojí, čímž se snižuje možnost společenského i pracovního uplatnění.

Význam prevence tohoto závažného a rozšířeného onemocnění akcentuje každý rok Světový den osteoporózy, který připadá na 20. října 2018.

Prevence

Prevence je nejčastěji cílena na ženy po menopauze. V tomto případě bývá mnohdy pozdě, proto je potřeba prevenci řešit ještě před nástupem „přechodu“. Rozhodně není na škodu informovat o osteoporóze i dívky v pubertálním věku, neboť jde o období vytváření kostní tkáně a zároveň se v tomto věku vyvíjí i stravovací návyky.

Je ovšem potřeba zdůraznit, že procento žen, které již na vyšetření byly nebo užívají přípravky na podporu kostí, roste. Častěji se jedná o ženy starší 65 let, spíše s vyšším vzděláním či ženy, které znají někoho, kdo vlivem tohoto onemocnění prodělal zlomeninu.

Věnujte svému stravování dostatečnou pozornost. Důležitý je příjem dostatečného množství vápníku. S vitamínem D může pomoci sluníčko nebo vitamínové doplňky. Vyvarujte se kouření, nadměrnému požívání alkoholu a dejte šanci sportu alespoň jedenkrát do týdne. Všechny tyto aktivity a omezení zpomalují řídnutí kostí.

Nebojte, nemusíte hned začít běhat maratony, ale svižnější chůze, jízda na kole nebo plavání pomáhají kostem opravdu nezanedbatelným způsobem. Aktivní pohyb alespoň 15 minut denně podporuje vznik nové kostní tkáně a přestavbu stávající.


(Nehodnoceno)


Komentujte, hodnoťte, ptejte se!
Přihlašte se pomocí

nebo zadejte své jméno
Odběr novinek

Poradny

Kalkulačky

Poslední události

GRADA - studuješ medicínu?