Po přechodu bez zbytečných kil navíc

S nástupem menopauzy se život mnoha žen radikálně mění. Často jde o negativní změny – ženy rezignují na péči o svůj zevnějšek, klesá sexuální energie, ztrácí se svalová hmota a přibírání hmotnosti je na denním pořádku.

Přibírání na váze je v přechodu sice velmi časté, ale dá se proti tomu účinně postavit.

1. Pravidlo – Mlsání? Tak musíte cvičit!

Každého z nás někdy „honí mlsná“ na něco dobrého. U žen, které procházejí menopauzou, jsou tyto chutě způsobené hormonálními výkyvy. „Ženy mají typicky příjemné pocity z konzumace jídla, obvykle sladkého,“ popisuje Mgr. Tamara Starnovská z Oddělení klinické výživy Thomayerovy nemocnice a dodává: „V přechodu jsou navíc náchylné k experimentování s dietami, většinou ne zrovna zdravými. V praxi se ukazuje, že snaha o ozdravění stravování často znamená převahu sacharidů, naopak chybí vejce, mléčné výrobky a maso.“

Sladké jako občasný prohřešek není na škodu, ale mělo by to být jako forma odměny. Některé ženy nejsou stavěné na diety a jí vše, na co mají chuť, ale aby nenaskakovala přebytečná kila, věnují se cvičení. Ideální ve věku okolo 40 let je rychlejší chůze, mírný běh, plavání nebo rehabilitace ve vodě. Nemusíte běhat denně půlmaraton – stačí 30 minut fyzické aktivity a budete se cítit lépe.

2. Pravidlo – nebojte se trochy svalů

Po menopauze dochází ke značnému úbytku svalové hmoty. Tento úbytek je způsoben nízkou hladinou estrogenu, který má vliv na další hormony. Hormonální výkyvy ovlivňují, kam se ukládá tuk přijímaný z potravy. Přibírání na váze ale nemůžeme házet pouze na hormony a jejich chaotické řádění v těle. Hlavní viníkem je, podle mnoha odborníků, ztráta svalové hmoty. „Pokud se tedy ženy obávají, že v období přechodu přiberou, měly by se postarat o to, aby si udržely dostatek pohybu. Samozřejmě je nutné brát ohled na slábnoucí kondici a další fyziologické změny doprovázející stárnutí a volit vhodné cvičení či aktivity - třeba plavání či nordic walking," doporučuje gynekolog Pavel Turčan.

V tomto případě se hodí zejména silový trénink. Nemusíte se bát, že v 50 letech budete dřít v posilovně a zvedat činky jako kulturista. Čím více svalů si udržíte aktivním pohybem, tím rychleji budete pálit tuky a dosáhnete své ideální postavy.

3. Pravidlo – problematické partie a nové tělo

Se změnou hormonální hladiny se mění i rozložení tukových zásob. Ženská postava nabývá nových tvarů a partie, které jste mohly doposud vystavovat v plavkách, se začínají zakulacovat. Jednou z problémových partií, kam se tuk často nevzhledně ukládá, je oblast břicha. Při cvičení tak bojujete nejen proti viditelným „špíčkům“, ale i proti vnitřnímu tuku, tzv. viscerálnímu.

4. Pravidlo – rozhýbejte střeva a upravte jídelníček

K dalším projevům, které doprovázejí menopauzu, patří střevní komplikace. Problémy s trávením často vedou k zácpě. Vhodná úprava jídelníčku by mohla s trávením pomoci, ale změna musí být pozvolná. Pokud byste jídelníček změnily okamžitě, dojde ke změně střevní mikroflóry a zácpu může nahradit nepříjemný průjem.

„Důsledkem pak je i porucha vstřebávání některých živin. To s sebou přináší kromě trávicích obtíží zejména zvýšený výskyt srdečně-cévních onemocnění a osteoporózy,“ varuje Tamara Starnovská.


(Nehodnoceno)


Komentujte, hodnoťte, ptejte se!
Přihlašte se pomocí

nebo zadejte své jméno
Dob@Imports Microsoft.IdentityModel.Claims
Odběr novinek

Poradny

Kalkulačky

Poslední události