Luštěniny - podceňovaný zázrak přírody

Luštěniny jsou nízkokalorickou potravinou – pořádná dávka zdraví za pár korun. Přesto, že jsou luštěniny zdravé, jsou často opomíjené a někteří lidé se jim vyhýbají. Tento malý zázrak z přírody Vám dokáže pomoc při dietě. Jaké luštěniny jsou při dietě vhodné? A jakým je potřeba se vyhnout?

Pestrá škála barev a tvarů

Existuje celá řada luštěnin, které dokáží zpestřit lecjaké jídlo. Kulaté, oválné, bílé, červené nebo zelené. Škála barev a tvarů je u luštěnin opravdu široká a potěší každou kreativní duši.

Z luštěnin nemusíte vařit pouze polévku nebo kaše. Velmi chutné jsou i pomazánky nebo saláty, které zejména v létě dokáží osvěžit i zasytit. Pokud se nebojíte trochu riskovat, zkuste luštěninové mouky, ze kterých se dá péct mnoho chutných moučníků a dezertů.

Luštěniny dokáží zasytit na dostatečně dlouhou dobu a jejich pořizovací cena není vysoká. V obchodech dokážete pořídit balení luštěnin doslova za pár korun. Ze 100g surové suroviny vznikne o uvaření zhruba 300g jídla – tedy porce pro 2 – 3 osoby. A kalorická hodnota? Ta je prostě úžasně nízká (cca 500 kJ).

Luštěninový jídelníček

Ideální je zařadit luštěniny do jídelníčku zhruba 2x až 3x týdně. Luštěniny se musejí dlouho vařit, a pokud se před samotnou tepelnou úpravou nenamočí, tak nadýmají.

Luštěniny jsou komplexní potravinou, která obsahuje velké množství bílkovin, zdravých sacharidů a vlákniny. Skvělým zdrojem železa a kyseliny octové je čočka, která je při dietě naprosto ideální volbou. Například červená čočka se dá koupit ve zcela běžných obchodech a její nadýmavé účinky jsou oproti jiným druhům luštěnin takřka mizivé.

Pomocník imunity

Pokud Vás trápí problémy se srdcem, zaměřte se na fazole. Nachází se v nich celá řada vitamínů B, kyselina listová a vitamín E. Obsahují celou řadu minerálních látek jako je vápník a hořčík. Fazole prokazatelně snižují cholesterol i krevní tlak.

Jestliže chcete posílit svůj imunitní systém, obohaťte svůj jídelníček hrachem. Hrách je totiž obrovskou zásobárnou vitamínu C a v solidním množství obsahuje i vitamín B.

Přínosy luštěnin na lidské zdraví

  • Nízký glykemický index (zasytí na dlouhou dobu)
  • Zásobárna bílkovin
  • Mají pozitivní vliv na metabolismus
  • Obsahují celou řadu vitamínu B
  • Pomáhají v prevenci některých nemocí
  • Obsahují málo kalorií a téměř žádný tuk

Konzumace luštěnin je pro tělo přínosná. „V Česku se bohužel luštěniny příliš nekonzumují. Podíl rostlinných a živočišných bílkovin v jídelníčku by měl být 1 : 1, většina lidí ale upřednostňuje bílkoviny živočišného původu,“ uvádí hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová. Pokud se naučíte luštěniny správně vařit, nenajdete žádná negativa a chutnému pokrmu nemůžete nic vytknout.


(Nehodnoceno)


Komentujte, hodnoťte, ptejte se!
Přihlašte se pomocí

nebo zadejte své jméno
Dob@Imports Microsoft.IdentityModel.Claims
Odběr novinek

Poradny

Kalkulačky

Poslední události