Jak zvýšit šance na otěhotnění

Čím dám tím větší počet žen má v posledních letech problémy s otěhotněním, a proto pro Vás máme pár rad, které můžete na začátku svého snažení vyzkoušet. Reprodukčnímu systému pomůžeme zdravým stravováním a životním stylem. Tím se také správně připravíme na průběh těhotenství. Nezapomínejme, že to neplatí pouze u žen, ale i muži mohou správnými návyky ovlivnit kvalitu spermií. Nečekejte zázraky ze dne na den, ale dejte věcem volný průběh a snažte se vyhnout stresu.

Psychika

Asi nikoho nepřekvapí, že nejzákladnější kamenem pro bezproblémové početí je psychická pohoda a vyvarování se stresu. Pokud jsou partneři ve vztahu spokojení, oba potomka chtějí, ale přitom jeden na druhého netlačí, mají nakročeno pravou nohou.

„Pokud si naplánujete, že počnete dítě po dosažení nějaké konkrétní mety (po svých xx. narozeninách, až splatíte hypotéku, dostavíte dům, povýší vás v práci…), dostáváte se do stresové situace. Jednak tím, že napřed musíte splnit onu metu, a jednak tím, že celý proces početí pojmete ve stylu teď, nebo nikdy. K otěhotnění je však velmi důležitá psychická pohoda,” vysvětluje Sylvie Hlaváčová, embryoložka brněnského institutu reprodukční medicíny Unica.

Ideální scénář je pak takový, že se jednoho dne rozhodnete přestat se při styku chránit a necháte věcem volný průběh. Nehlídáte plodné dny a nevystavujete se tak stresu, kdy by mělo k početí dojít a že je něco špatně, když to nevyjde.

Psychických příčin, kvůli kterým se otěhotnění nemusí podařit, je totiž hned celá řada. Žena může podvědomě odmítat mateřskou roli, bojí se ztráty svobodného života. Nemusí si být jistá ve vztahu a pochybovat tak o partnerovi jako o potencionálním otci dítěte. Dalším důvodem mohou být také prožitá traumata jak z dětství tak z dospělosti. Sexuální zneužívání či posttraumatická stresová porucha jako následek předchozího těhotenství a porodu či naopak potratu patří mezi ně. Některé problémy můžete zvládnout sama, s těmi vážnějšími se ale obraťte na odborníka.

Stoupající hladina stresu vyvolává hormonální změny, díky kterým klesají šance na otěhotnění. Stresující zaměstnání či dělání přesčasů mohou tak ovlivňovat Vaši plodnost. Myslete pak na dostatečný odpočinek.

KDY je nejlepší počít

„Je třeba začít s celým procesem včas: mladší ženy mívají kvalitnější vajíčka, lépe jim funguje hormonální systém, mladší muži zase mívají kvalitnější spermie. Se stoupajícím věkem se mohou objevovat různé zdravotní potíže související s reprodukcí a na ty ani psychická pohoda nestačí. Pokud je ženě více než pětatřicet, sama velmi silně vnímá, že má ´nejvyšší čas´. Což je samo o sobě stresující, a každý další měsíc, kdy se otěhotnění nezdaří, její stres ještě zvyšuje,” varuje Hlaváčová.

„Kvalitnější spermie“ chápejme tak, že mají lepší oplodňovací schopnost. S věkem také narůstá pravděpodobnost, že dítě bude trpět některou z vrozených vývojových vad.

Žena se rodí s určitým počtem vajíček, během života nevznikají žádná nová a na rozdíl od spermií stárnou. Proto jsou rizika poškození plodu vyšší u starších matek než starších otců. Z hlediska zdraví dítěte se uvádí ideální věk pro prvního potomka mezi 19-25 lety.

Oplodnění může nastat, pokud v rámci daného menstruačního cyklu dojde k ovulaci (vyplavení zralého vajíčka do vaječníku). Většina párů tedy plánuje pohlavní styk právě s ohledem na tyto dny. Existují ovulační testy, můžete měřit bazální teplotu, při pravidelné periodě se dá ovulace spočítat anebo můžete použít jednu z mobilních aplikacích. Žádná z metod ovšem není stoprocentní, proto se doporučuje začít se snažením o dva až tři dny dříve. Jako doporučená denní doba je uváděno brzké ráno nebo pozdní odpoledne, kdy jsou šance na otěhotnění a hladina spermatu nejvyšší.

„Pohlavní styk by měl být naplánován vždy těsně před ovulací ženy, aby vajíčko i spermie měly šanci a dostatek času se ´potkat´. Vajíčko si v přirozených podmínkách zachová schopnost být oplodněno asi 24 hodin, spermie dokáže v těle ženy přežít dva až tři dny,“ uvádí MUDr. Kateřina Veselá Ph.D., ředitelka Sanatoria Repromeda.

ČETNOST pohlavního styku

Většina toužících po miminku se domnívá, že čím častěji se budou snažit, tím větší mají možnost otěhotnět. Spermiím ale trvá více než dva měsíce, než kompletně dozrají. Nezáleží tak na frekvenci pohlavního styku, ale na kvalitě a množství spermií. Jak bylo výše zmíněno, je ideální mít pohlavní styk ob den v plodném období ženy.

„Při častém pohlavním styku se totiž nestačí dotvořit nové spermie, které by byly schopné vajíčko ženy oplodnit. Pokud jsou spermie dobře životaschopné, několik dnů v těle ženy vydrží a na dozrání vajíčka dovedou vyčkat. Není tedy nutné trefit se přesně do ovulace,“ upozorňuje sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

Poloha také není důležitá, jak se mnozí domnívají. Žena je v době ovulace k otěhotnění anatomicky a fyziologicky uzpůsobena. Stačí poté v klidu 20 – 30 minut ležet na zádech.

Mohu početí napomoci správným STRAVOVÁNÍM?

Šance na početí a vůbec hladký průběh těhotenství zvyšuje zdravá strava. Ta pomáhá udržovat normální hodnotu BMI a minimalizuje příjem nezdravých tuků, snižuje riziko cukrovky a vysokého krevního tlaku. To jsou nemoci, které mohou snižovat plodnost a způsobit komplikace těhotenství.

Vyhýbání se fastfoodům, uzeninám, sladkým nápojům a bílému pečivu je pouze začátek toho, co můžete změnit. Ve zkratce bychom to mohli shrnout jednou větou: v žádném případě nekuřte a nepijte alkohol a Vaše strava by měla být vyvážená, pestrá a pokud možno čerstvá.

Žádný alkohol – Existuje mnoho studií, které se zabývají vlivem požívání alkoholu na úspěšné početí. Většina z nich poukazuje na to, že jedna až dvě sklenky alkoholu týdně vliv nemají a že nadměrné pití je velkým problémem. Jednotné výsledky na to, kolik alkoholu může žena vypít, aniž by to ovlivnilo její plodnost, ovšem neexistují.

Žádné cigarety – Více než 100 studí potvrdilo spojitost mezi kouřením a sníženou plodností a zvýšením problémů s donošením dítěte. Kouření totiž poškozuje vajíčka, a tím snižuje šanci na početí. Pokud přestane matka kouřit během těhotenství, je zde přesto větší riziko potratu a komplikací během těhotenství. American Society for Reproductive Medicine dokonce uvádí, že musejí přestat kouřit i lidé z okolí budoucí matky. Pasivní kouření je pro její plodnost stejně škodlivé jako kdyby kouřila sama.

„Ženská vajíčka se dlouhodobým působením nikotinu stávají náchylnější ke genetickým abnormalitám, u dětí kuřaček se rovněž vyskytuje více vývojových vad. Kuřačky mají navíc výrazně vyšší riziko spontánního potratu a mimoděložního těhotenství,” varuje Sylvie Hlaváčová. 

Omezte kofein – Vzniklo mnoho studií zabývajících se vlivem kofeinu na plodnost žen. Průměrně se uvádí, že více než 300 mg kofeinu denně snižuje plodnost u žen. Ranní šálek kávy obsahuje mezi 100 – 130 mg kofeinu a nemusíte si ho tedy odpírat. Ovšem káva není to jediné, kofein obsahuje i zelený a černý čaj nebo čokoláda. Ženy, které se snaží o mimotělní oplodnění metodou IVF (in vitro fertilization) by si měly kofein zcela odpustit.

Méně sacharidů – Snížení příjmu sacharidů pomáhá k udržení optimální tělesné hmotnosti, snížení hladiny inzulinu a podporuje spalování tělesného tuku. To vše přispívá k pravidelnosti menstruačního cyklu. S vysokým příjmem sacharidů se naopak zvyšuje riziko neplodnosti. A především se zcela vyvarujte rychlým rafinovaným cukrům.

Vyvarujte se trans-mastných kyselin – Tuky obsahující trans-mastné kyselin negativně ovlivňují četnost ovulace. Vyskytují se především v některých margarínech, pečivu, smažených potravinách a zpracovaných výrobcích. Vyměňte je tedy za zdravé tuky.

Doporučené jsou naopak:

Omega 3 mastné kyseliny – Esenciální tuky jsou nezbytné pro zdravé fungování buněk a hormonální rovnováhu. Tím mohou podporovat plodnost. Na omega 3 mastné kyseliny jsou bohaté například ryby, lněná semínka či ořechy.

Antioxidanty – Antioxidanty neutralizují volné radikály v těle, které mohou negativně působit na vajíčka a spermie. Jsou obsažené například v kyselině listové nebo zinku. Velice účinné jsou také při in-vitro fertilizaci (umělém oplodnění).

Rostlinné bílkoviny – Rostlinné bílkoviny (fazole, semena, čočka, ořechy atd.) přispívají ke zvýšení plodnosti u žen, proto jimi nahraďte některé živočišné bílkoviny (maso, ryby, vejce atd.). Bylo prokázáno, že pokud je alespoň 5% z energetického příjmu bílkovin rostlinného původu, snižuje se riziko neplodnosti o více než 50%.

Mléčné výrobky – Vyvarujte se mléčným výrobkům s nízkým obsahem tukům a vybírejte ty plnotučné, které snižují riziko neplodnosti.

Vitamíny – Doporučené jsou vitamíny B, C, E a především kyselina listová, která je také důležitá pro zdravý vývoj mozku plodu. Kyselinu listová je obsažena například ve špenátu, brokolici či růžičkové kapustě, sehnat jí ale můžete i v tabletách.

Těhotenství není důvodem k přejídání se ani držení diety

Ve zdravém těle zdravý duch. Optimální tělesná hmotnost má také pozitivní vliv na otěhotnění. Je mnoho metod, díky kterým zjistíte tu svou a jedna z nich je i spočítání svého Body Mass Indexu (BMI), což můžete učinit zde. Zdravý BMI je od 18,5 – 24,9. Vše pod 18,5 je podvýživa a nad 25 nadváha.

Jak podváha, tak nadváha mohou snižovat plodnost. V obou případech je hlavním problémem hormonální nerovnováha způsobená tukovými buňkami.

Příliš nízká tělesná hmotnost může zapříčinit porušení hormonální funkce vaječníků. Má za následek nepravidelnou či žádnou menstruaci, a především by mohla žena přestat ovulovat. I v případě, že pravidelně menstruuje, může být ovulace pozastavena.

Obezita může zase zabraňovat ovulaci a dále může vést k cukrovce, vysokému krevnímu tlaku či kardiovaskulárním problémům. Všechny tyto nemoci mají negativní vliv na plodnost a mohou způsobit problémy v průběhu těhotenství.

Zůstaňte aktivní

Fyzická aktivita pozitivně působí na plodnost, a naopak sedavý způsob života jí snižuje. Zvýšit fyzickou aktivitu se doporučuje ženám, které mají především sedavé zaměstnání. Do fyzické aktivity můžete počítat i úklid či nákupy. Anebo jděte jednoduše z práce domů pěšky, i každodenní půlhodinová procházka Vás udrží ve formě a pomůže proti srdečním onemocněním, obezitě či cukrovce. Chůze také velice napomáhá k prokrvení reprodukčních orgánů a pánve.

Držte se zásady všeho s mírou. Nadměrné cvičení totiž může naopak plodnost snížit a vrcholové sportovkyně tak mnohdy nemají cestu k početí zrovna snadnou. 

Několik rad pro muže

Pro muže platí to samé, co pro ženy z hlediska výživy, pohybu a psychiky. Jíst by měli především vitamíny D (ryby, žloutky), E (mandle, papriky atd.) a C (ovoce). Selen, zinek a antioxidanty pomáhají při tvorbě a vývoji spermií. Spermie ale dozrávají během dvou měsíců, a proto neočekávejte výsledky v řádu dní.

Navíc vyvarujte nošení upnutého spodního prádla a vyměňte ho za boxerky či bavlněné trenýrky. Omezte dlouhé koupele v horké vodě, protože vyšší teploty zhoršují dozrávání spermií.


(Nehodnoceno)


Komentujte, hodnoťte, ptejte se!
Přihlašte se pomocí

nebo zadejte své jméno
Odběr novinek

Poradny

Kalkulačky

Poslední události

GRADA - studuješ medicínu?